icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

118 woningen met een 2-laagse parkeerkelder.

Status
Gerealiseerd
Opdrachtgever
Thes Nederland B.V., Zundert
Architect
Rothuizen Architecten Stedenbouwkundigen B.V., Breda
Omvang
118 won.; studio's, 2- 3-kamerapp. en stadswon.

Van de Ven Bouw en Ontwikkeling b.v. bouwt in samenwerking met zusterbedrijf Aannemersbedrijf van Agtmaal b.v. in opdracht van Thes Nederland b.v. 118 woningen op een 2-laagse parkeergarage waarvan één laag ondergronds en een coulisselandschap op het bovengrondse deel van de parkeergarage. Het project omvat studio’s, 2- en 3-kamerappartementen en stadswoningen. 

De nieuwbouw komt pal naast het station (oostkant) in Breda waar vroeger een Albert Heijn-winkel zat. Albert Heijn keert ook weer terug in de nieuwbouw. 

Het project bestaat uit twee bouwdelen, één van 5 en één van 6 bouwlagen en wordt gasloos gebouwd. De energievoorziening wordt geregeld via stadsverwarming en het project krijgt zonnepanelen. Ook zullen er elektrische oplaadpunten komen.

Architect aan het woord

Appartementencomplex als blikvanger vanaf Bredaas spoor.

De eerste aanblik op een stad vanuit de trein is vaak wat troosteloos. Saaie achterkanten van gebouwen, industrie of braakliggend terrein. Maar niet in Breda: Rothuizen werkt aan een appartementencomplex vlak naast het Bredase station, dat samen met het groene coulissenlandschap de blikvanger wordt vanaf het spoor. De kavel is ingesloten door verschillende verkeersstructuren; fietspaden, wegen, spoor en bus passage. Door het coulissenlandschap en de kwaliteit van de binnenhoven ontstaat een prettige woonomgeving vlak naast het station. 

Wensen van de opdrachtgever

Eefje Rikhof is als architect vanuit Rothuizen betrokken bij dit mooie project. Bij ieder project is het weer even belangrijk om de eisen van de opdrachtgever te verbinden met de wensen van de eindgebruiker. “Het coulissenlandschap; een groene lobby voor de stad, was een strikte eis die al vastlag in het masterplan voor de hele spoorzone”, vertelt Eefje. “Het ontwerp van het gebouw gaat een directe relatie aan met het coulissenlandschap. Door de verstaffeling van het gebouw en het omlaag zakken van het landschap, sluiten gebouw, landschap en busbaan op een zachte manier op elkaar aan.” 

Lees meer